1403-03-23 11:02
172
0
90338
«دیابت» شیرینی تلخ زندگی کودکان؛

۲۰ درصد کودکان گلستان دیابت می‌گیرند

فوق تخصص بیماری‌های غدد کودکان گفت: سالانه ۱۰ الی ۲۰ درصد کودکان استان گلستان با بیماری تیپ یک دیابت کشف می‌شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، نرخ دیابت در کودکان معضلی که این سال‌ها خیلی زیاد دیده می‌شود، در گذشته اگر بیماری‌های دیابت، فشار خون و چربی خون مختص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها بود اما طی سال‌های اخیر این بیماری‌ها کودکان و نوجوانان را درگیر خودش کرده است.

اگرچه دیابت نوع یک و دو متفاوت هستند اما هر دو بر روند استفاده بدن در انسولین تاثیر می‌گذارند، دیابت نوع یک زمانی رخ می‌دهد که پانکراس قادر به تولید انسولین نیست و سطح قند خون بالا می‌رود، اما دیابت نوع دو بیشتر با افزایش سن افراد اتفاق می‌افتد و در کودکان کمتر شایع است، در صورت عدم درمان به موقع، مشکلات قلبی، کلیوی و کاهش هوش ذهنی در کودکان افزایش پیدا می‌کند.

افزایش دیابت در جهان رو به رشد است و آمارها حکایت از آن دارد که کودکان در معرض خطر ابتلای به این بیماری قرار دارند، اگر کودکی به دیابت مبتلا شود به مرور این بیماری به قلب، رگ‌های خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب بیمار آسیب می‌رساند و خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد و حتی ممکن است به بروز مشکلات مزمن و مرگ زودرس بیانجامد.

در این زمینه والدین نقش بسیار مهمی دارند که علائم دیابت را تشخیص دهند و در صورت مشاهده به پزشک مراجعه داشته باشند و وضعیت کودک خود را کنترل کرده و مانع بیماری فرزندشان شوند.

بر اساس آمار کارشناسان بخش سلامت سالانه حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کودک دیابتی در گلستان شناسایی می‌شود که این روند خوشایندی برای سلامت کودکان استان نیست در این زمینه «سراج‌الدین عارف‌نیا» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و فوق تخصص غدد کودکان بیشتر توضیح می‌دهد.

«گلستان ما»: کمی بیشتر درباره دیابت کودکان توضیح دهید و بفرمائید این بیماری چه علائمی دارد؟

«عارف‌نیا»: شیوع دیابت بر اساس افراد بالغ و کودکان اتفاق نمی‌افتد بلکه همه گروه‌های سنی اعم از کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند، آنچه مردم می‌شناسند دیابت تیپ دو است، سن، رژیم غذایی، وزن و ژنتیک عامل دیابت تیپ دو است، هر چه سن بالاتر برود وزن افزایش پیدا کند احتمال دیابت بیشتر است.

دیابت در تیپ یک معمولا مکانیزسمی است که شیوع آن از کودکان پنج تا هفت سال هم دیده می‌شود حتی کودک یک ساله تا سنین بالاتر هم مبتلا به این بیماری شدند در حقیقت دیابت مربوط به سن خاصی نمی‌شوند.

دیابت باعث تخریب سلول‌های پانکراس می‌شود و ژنتیک سه درصد در شیوع این بیماری تاثیر دارد، در صورتیکه در دیابت تیپ دو احتمال آن ۵۰ درصد است، علائم دیابت تیپ یک زمانی آشکار می‌شود که بیمار پرادراری و پرنوشی داشته باشد و ژنتیک در اینجا نقشی ندارد.

«گلستان ما»: آیا دیابت ارثی است؟ دیابت بیشتر دختران را درگیر می‌کند یا پسران را و کدام نوع آن شایعتر و خطرناکتر است؟

 «عارف‌نیا»: دیابت دو نوع است، نوع یک و نوع دو، که دیابت تیپ دو شایعتر است مربوط به دیابت افراد بالغ می‌شود، گرچه سالانه ۱۰ الی ۲۰ درصد کشف دیابت جدید در کودکان استان گلستان تشخیص داده می‌شود، زمانی که علائم ایجاد شد بدن بیمار دیگر انسولین ترسح نمی‌کند.

دیابت از لحاظ شیوع وابسته به جنس و ژنتیک نیست، خیلی افراد این سوال را دارند که درمان بیماری دیابت تا چه زمانی طول می‌کشد، پاسخ این است وقتی بیماری ایجاد شد دوره بازگست موقت سلول‌ها را داریم که به آن فاز ماه عسل می‌گویند که یک و نیم سال ممکن است طول بکشد، این فرصت خیلی نادر و گذراست، دیابت تیپ یک مادم العمری است و بیمار تا پایان عمرش با آن دست و پنجه نرم می‌کند و نیازمند مراقبت و کنترل اساسی است.

«گلستان ما»: علائم پیشگیری دیابت چیست و افارد برای شناسایی بیماری چه آزمایشی باید انجام دهند؟

«عارف‌نیا»: علم دنبال این است پیوند سلول‌های بتای پانکراس و سلول‌ها را اگر بتوانند انجام دهند، آن وقت بیماری دیابت تاحدی حل می‌شود و درمان اساسی آن اتفاق خواهد افتاد.

مشکلی ما داریم این است که بیماران دیابتی اکثر با وضعیت کما و بدحالی به دست ما می‌رسند، کاهش وزن از علائمی است که باید به آن توجه کرد وقتی بچه وزن کم می‌کند و بی‌حال می‌شود باید حتما به پزشک مراجعه کرد، علامت اصلی پرنوشی و پرادراری است مهمترین و شاخصترین علامت دیابت تیپ یک در این وضعیت مشهود می‌شود که گاهی مورد توجهی قرار می‌گیرد علائم بعدی بی‌حالی، تهوع و درد شکم است و پزشک با خیال مسمومیت به درمان بیمار می‌پردازد.

دیابت باید به موقع تشخیص داده شود، اگر دیر تشخیص داده شود احتمال مرگ و میر و مغزی دارد، کودکان را با بیماری دیابت آشنا کنیم علائم پیشگیری می‌تواند سلامت فرد را تضمین کند.

«گلستان ما»: دیابت نوع یک درمان خاص و قطعی ندارد؟ باید چه روندی برای کودکان را در نطر بگیرند تا بتوانند رشد کافی داشته و مشکلات خاصی پیدا نکنند؟

«عارف‌نیا»: پرنوشی و پراداری از علائم بیماری دیابت است، اولین کار باید قند فرد چک شود اگر قند ناشتا بالای ۱۲۶ داشته باشد دیابت قطعی است قند بعد از غذا اگر بالای ۲۰۰ باشد دیابت دارد.

متاسفانه دیابت تیپ دو را در کودکان می‌بینیم که علل آن در چاقی، بی‌تحرکی، خوردن سس، شیرینی، نوشابه، آبمیوه و… است، باید یاد بدهیم که یک کودک ابتدایی روزی نیم ساعت و کودک بالای ۱۲ سال باید یک ساعت ورزش کند به سمت پرخوری نرود تا دیابت تیپ دو نگیرد.

درمان دیابت، انسولین است و داروی دیگری فعلا در دسترس نیست.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.